2015-2016
Toyota (www.toyotafund.eu) destekli Çevre ve Yenilikçi Fikirler Projesi'nin sona ermesinin ardından 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Biyolojik Çeşitlilik&Büyük Bitki Avı Projesi başlıyor. Toplam 10 ülkenin katılacağı projede, biyolojik çeşitlilik kapsamında okul bahçesi ve çevresinde yer alan bitki ve hayvan türleri (flora-fauna)üzerinde yoğunlaşılacaktır. Proje sürecinde öğretmen ve öğrencilere çeşitli dokümanlar gönderilecek ve oluşan değişimi gözlemleyebilmek için eğitim-öğretim yılı başı ve sonunda çeşitli anketler düzenlenecektir. Proje 5 yıl boyunca sürecektir. Bu süreçte, oluşan bilinç düzeyi , gelişim ve farklılıkları gözlemleyebilmek için katılımcı okulların projeye devam etmesi projenin başarısını olumlu etkileyecektir. Proje hakkında daha detaylı bilgi için lütfen tıklayınız.
2015-2016 eğitim-öğretim yılının pilot yıl olacağı ve ilk yıl sadece 5-6-7. yaş gruplarının (gözlemciler) dahil olacağı projeye daha sonraki yıllarda diğer yaş grupları da dahil edilecektir :
-
5-6 yaş, gözlemciler
-
6-7 yaş, kaşifler
-
7-8 yaş, düşünürler
-
8-9 yaş, koleksiyoncular
-
9-10 yaş, araştırmacılar
-
10-11 yaş, bitki dedektifleri
Projeye dahil olan okulların sorumlulukları:
-
Ulusal düzeyde kayıt olmak
-
Eko-Okullar uluslararası sayfası üzerinden proje sayfasına kayıt olmak
-
Çalışmalara tüm okul ve çevresini dahil etmek, birbirleriyle bağlantılı aktiviteler yapmak
-
Yıllık bir plan oluşturup takip etmek ve ilgili internet sayfalarına yüklemek
-
Okul ve çevresinde konu ile ilgili kampanya oluşturmak, çalışmaları takip edip raporlamak
-
Biyolojik çeşitliliği korumak için çözüm önerileri bulup harekete geçmek
2015 Eylül ayı itibariyle başlayan "Biyolojik Çeşitlilik&Büyük Bitki Avı Projesi" ile ilgili olarak projenin başlangıcında yol gösterici olacak dökümanlar aşağıdaki gibidir:
1) Farkındalık Anketi G2 5-6 yaş
2) Farkındalık Anketi G3 6-7 yaş
3) Farkındalık Anketi Rehberi
4) 5-6 Yaş Anket Sonuçları Dokümanı
5) 6-7 Yaş Anket Sonuçları Dokümanı
6) Habitat Haritalaması Sunumu
7) Katılımcı Okul Listesi
Biyoçeşitlilik farkındalık anketinin amacı biyolojik çeşitlilik ile ilgili mevcut farkındalık düzeyini belirlemektir. Başlangıç düzeyinin belirlenebilmesi için biyolojik çeşitlilik ile ilgili herhangi bir çalışma yapılmadan önce ilk anketin uygulanmış olması gereklidir. Dönem başında yapılan ilk anket ilerki dönemlerde yapılacak değerlendirmeler-karşılaştırmalar için önemli bir temel ölçüt olacaktır. Aynı anket, süreç içerisinde farkındalık artışını gösterebilmek amacıyla okul yılı sonuna doğru yine uygulanacaktır.
Anketler ile ilgili önemli notlar:
-
Anketler sadece 5-6 ve 6-7 yaş öğrencilerine uygulanacaktır. Diğer yaş grupları sonraki yıllarda dahil edilecektir.
-
Anketleri her bir yaş grubundan 10'ar öğrenciye uygulanacaktır.
-
Okuma-yazmaya henüz geçmemiş öğrencilerin anketlerinin öğretmen tarafından okunup yazılması gerekmektedir. Bu kapsamda öğrencinin vereceği cevapların doğru ya da yanlış olduğunu öğretmenin muhakeme gücü-yorumu belirleyecektir. Örn: "Biyolojik" çeşitlilik ne demektir? Cevap1: Çevre ile ilgilenmektir. Cevap2: Kuşlar ve ağaçlar. İlk cevap yanlış olarak, ikinci cevap ise doğru olarak işaretlenmelidir.
-
Her bir yaş grubundan 10'ar öğrenciye uygulanan ilgili anketlerin sonuçları yine her bir yaş grubuna göre ayrılmış sonuç formlarına işlenecektir. Anket sonuçları, ilgili formlara işlenirken bitki ve hayvan isimlerine karşı verilen doğru cevap sayısı son sutüna işlenecektir. Örn. Öğrenci 6 fotoğrafın 3'üne doğru cevap verdiyse sonuç sutünuna 3/6 yazılacaktır. Öğrenci fotoğraflardan hiçbirine doğru cevap veremediyse O/6 yazılacaktır.
Okullardan gelen anket formlarına göre projeye katılan ülkemiz öğrencilerinin 2015-2016 güz dönemi farkındalık düzeyi için tıklayınız.
Projenin bu aşamasında her ülke için belirlenmiş olan türlerin öğrenciler tarafından gözlemlenmesi-keşfedilmesi aşamasına geçiyoruz. Bunun için, anketlerde de soru olarak öğrencilerin karşısına gelen 5-6 yaşlar için; papatya, akkavak,serçe, kumru, karınca, sincap 6-7 yaşlar içinse; karahindiba, titrek kavak, güvercin, saka, kelebek, salyangoz seçilmiş ve bu türlerle ilgili kartlar aşağıya eklenmiştir. Öğretmenlerimizin yapması gereken söz konusu tür kartlarını ilgili yaş gruplarına A4 kağıtları ya da öğrencilerin doğada bu türleri keşfederken ellerinde taşıyabilecekleri kartlara bastırmaları ve öğrencilere dağıtmalarıdır. Her bir yaş grubuna kendi yaş grubu için hazırlanan tür kartları dağıtılmalı ve öğrencilerin bu türleri sınıf içi ve özellikle alan çalışmaları aracılığıyla öğrenmeleri sağlanmalıdır. II. dönem sonuna doğru yine uygulayacağımız anketler konu ile ilgili öğrenme düzeyinin hangi aşamaya geldiğini bizlere gösterecektir.
Çalışmalarınızda sizlere yol gösterici olacak kaynaklar;
*5-6 Yaş Büyük Bitki Avı Kartları
*6-7 Yaş Büyük Bitki Avı Kartları
*Alan Davranış Kuralları Formu
*Bir Bakışta Büyük Bitki Avı Kitapçığı
*Büyük Bitki Avı Öğretmen El Kitabı
*Darwin’in Gözcüleri Öğretmen El Kitabı 5-6 Yaş
*Darwin’in Kaşifleri Öğretmen El Kitabı 6-7 Yaş
*Tür kartları ile ilgili yapılabilecek aktiviteler
*Darvin'in ayak izleri posteri (A3)
*Proje kapsamında daha önceki duyurularda da belirttiğimiz gibi okul bahçesi ve yakın çevreninin habitat haritasını yapıp Eko-Okul panonuza asmış olmanız gerekmektedir. Habitat haritasını henüz tamamlamamış okullarımızın tamamlamalarını ve anket sonuçları ile beraber tüm öğrencilerin görebilecekleri panolarına asmalarını rica ederiz.
**Yukarıda yer alan posterin çıktısını alıp yaptığınız çalışmaların sonuçlarını panonuzda sergileyebilirsiniz.